Search

Ključna vještina 21.st. je empatija…!?

Prva upotreba termina empatija/suosjećanje seže u 1807. god. Definira se ga mogućnost emocionalnog uživanja i razumijevanja osjećaja i stanja drugih osoba. Evolucijski se mijenjala od plemenske do globalne a započela je brigom o podmlatku tijekom preživljavanja pojedinca ili skupine.

Također možemo reći da je to oblik imaginativne mentalne aktivnosti  o sebi i drugim ljudima, odnosno opažanje, tumačenje i razumijevanje  ljudskog ponašanja u terminima (potreba, želja, vjerovanja, ciljeva, svrhe i razloga). To je sposobnost vidjeti sebe izvana i druge iznutra na drugačiji način (Holmes, J., 2001.) Ovu analogiju možemo proširiti i na odnose unutar šire i uže obitelji, kao i našu sposobnost da “plovimo”  u društvenom okruženju. Kognitivna komponenta empatije je kapacitet koji stalno koristimo te potreba koja nam pomaže da  rješavamo sukobe, nesporazume i probleme svakodnevnice. Također i poučavanja i učenja da bi znali tko smo (razvoj osobnog i profesionalnog identiteta), da bi razumjeli sami sebi i jedni druge, zauzeli tuđu perspektivu te mogli „ući u tuđe cipele“. Emocionalna komponenta nas približava drugima jer je fiziološka i nesvjesna a u tome nam pomažu zrcalni neuroni. Kada se drugi smiju i vesele i mi to činimo, volimo biti u društvu ili skupini koja širi pozitivnu energiju, usklađujemo svoje osjećaje s osjećajima drugih. To nam uvijek pomaže da razvijamo samoregulaciju emocija i ponašanja (upravljamo osjećajima poput straha, tjeskobe, frustracije, srama i krivnje), Važno je da očuvamo fleksibilnost i mogućnost izbora kako ne bi ugrozili ili smanjili mogućnost suosjećanja. Tako razvijamo i psihološku otpornosti (sposobnost uspješne prilagodbe unatoč izloženosti različitim prijetnjama osobnom razvoju).
Istraživanja u razvojnoj psihologiji pokazuju da se sposobnost razumijevanja mentalnih stanja drugih počinje razvija tijekom prve 4-5 godina života djeteta. Dobra je vijest da se empatija može i vježbati „poput mišića“ što je izuzetno važno u suvremenom vremenu koje njeguje kulturu individualizma i narcizma. To je snažno „socijalno ljepilo“. Oko 98% ljudi ima potencijal za empatiju, iako ga neki ljudi ne iskorištavaju u dovoljnoj mjeri (Baron-Cohen, 2011).
Što je zajedničko svim super herojima, koja super moć je posebno važna, pitali smo učesnike 3.međuškolskog natjecanja iz emocionalne pismenosti u Splitsko-dalmatinskoj županiji iz 21.škole!? Odgovorili su EMPATIJA! „Naši mali super heroji“ iz OŠ Znjan Pazdigrad  svoju nagradu poklonili su djeci i mladima u udruzi Down i tako  postali veliki ljudi ! Volonteri iz ŠLU i Zdravstvene škole Split svoje Drvo želja za 2020. kreirali su zajedno sa korisnicima Savjetovališta za djecu i mlade

Zato je važno osvijestiti da je empatija moć koja nam daje vjetar u leđa!

Voditeljica odsjeka u službi za mentalno zdravlje
Mirela Grbić, prof.

Share on social media

Facebook
Twitter
LinkedIn
Privacy overview

Essential cookies

These cookies enable interaction with the service or website so you can access basic features to provide that service. They relate to the requested service, such as the session identifier of the current visit. They do not store information that can identify the user.

Statistical cookies

These cookies enable the collection of data in an aggregated form without identifying the user. They are used to track user behavior on the website for market research and analytics purposes. These insights enable the website to improve content and develop better features that enhance the user experience.

Marketing cookies

These cookies allow the collection of information about user habits and behavior on the website for displaying relevant advertisements to the user tailored to their interests. They can also be used to measure the effectiveness of campaigns.