Cilj i zadaća predmeta tjelesne i zdravstvene kultura u školama je unaprjeđenje funkcionalne sposobnosti krvno-žilnog, dišnog i mišićno-koštanog sustava, razvijanje i unaprjeđenje motoričkih sposobnosti i stvaranje navike svakodnevnog tjelesnog vježbanja s ciljem očuvanja i unaprjeđenja vlastitog zdravlja. Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture(osnovna škola) osmišljen je po razvojnim razdobljima. Svako razvojno razdoblje sadrži obrazovne (teorijska i motorička znanja), antropološke i odgojne zadaće. Sastavni dio plana i programa je i dodatak za učenike s posebnim potrebama.
Hrvatski liječnički zbor
Hrvatsko društvo za školsku i sveučilišnu medicinu
Zagreb, listopad 2009.
Nastavni plan i program tjelesne i zdravstvene kulture za srednju školu sadrži i Okvirni program tjelesne i zdravstvene kulture za učenice i učenike koji iz zdravstvenih razloga moraju ostvariti posebni program. Tako koncipiran Nastavni plan i program omogućava svakom učeniku/ci, bez obzira na teškoću ili bolest, sudjelovanje u nastavi TZK1. U školama se nalazi 10-15 % djece koja boluju od neke kronične bolesti ili imaju poteškoće u razvoju i trebaju prilagodbu nastave tjelesne i zdravstvene kulture.
Članak 80. Zakona o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi omogućuje učenicima oslobađanje (privremeno ili trajno) od sudjelovanja u određenoj aktivnosti koja bi štetila njihovom zdravlju2.
Plan i program mjera zdravstvene zaštite iz obaveznog zdravstvenog osiguranja koji uređuje preventivno odgojne i specifične mjere zdravstvene zaštite školske djece i studenata u točci 1.8.4., Zdravstvena i tjelesna kultura, uređuje pitanja utvrđivanja zdravstvenog stanja i sposobnosti za prilagođeni program TZK, primjereni oblik tjelesne aktivnosti, pregled prije započinjanja bavljenja sportskom aktivnošću te pregled prije natjecanja u školskim sportskim klubovima. Izvršitelj navedenih aktivnosti je nadležni tim školske medicine3.
Cilj ocjene sposobnosti sudjelovanja na nastavi tjelesne i zdravstvene kulture je procijeniti koje aktivnosti (iz nastavnog plana i programa) mogu pogoršati bolest, dovesti do egzacerbacije ili prouzročiti ozljedu te preporučiti one aktivnosti koje doprinose unapređenju i očuvanju zdravlja. Svakom učeniku/ci treba omogućiti bavljenje tjelesnom aktivnošću u skladu sa zdravstvenim stanjem i stupnjem razvoja4.
Tjelesna aktivnost, kretanje i bavljenje sportom imaju značajni utjecaj na zdravlje, osobito mladih5. Često puta (zbog neznanja ili straha roditelja, nastavnika, učenika) učenici se oslobađaju i onih aktivnosti koje održavaju i unaprjeđuju njihovu funkcionalnu sposobnost.
Potvrdu o oslobađanju od nastave TZK nakon akutne bolesti koja ne zahtjeva izostanak duže od mjesec dana izdaje izabrani doktor.
Postupak:
Rezultat zamolbe može biti:
A Privremeno oslobađanje
B Trajno tijekom čitave školske godine
C Primjena Nastavnog plana i programa za djecu s posebnim potrebama, odnosno Okvirnog programa TZK za učenice i učenike koji iz zdravstvenih razloga moraju ostvariti poseban program
D Odbijanje zahtjeva kao neosnovanog
*učenik sudjeluje na nastavi TZK u pripremnom dijelu sata (vježbe oblikovanja), a iz predmeta ostaje neocijenjen. Uporište je u članku 80. Zakona2.
Literatura: