Počela je nova školska godina, čime se ujedno povećao broj svih sudionika u prometu, osobito pješaka. Kao i svake godine velik broj djece po prvi put sjeda u školske klupe, a upravo oni zahtijevaju našu najveću pozornost, jer u kratko vrijeme moraju svladati osnove i pravila sigurnog sudjelovanja i ponašanja u prometu. Kako bismo spriječili mogućnosti ozljeđivanja djece u prometu, ne samo kao pješaka, već i kao suputnika u automobilima, podsjećamo Vas na važnost preventivnog djelovanja u zajedničkom cilju očuvanja života i zdravlja svih sudionika u prometu.
PREPORUKE ZA RODITELJE
Rizični čimbenici koji mogu pogodovati nastanku prometnih nesreća u šestogodišnjaka i sedmogodišnjaka (prvašići!) odnose se na njihovu još uvijek smanjenu pozornost, impulzivno ponašanje i nižu tjelesnu visinu (vozači ih teže uočavaju!). U slučaju da se dogodi prometna nesreća, djeca te dobi zbog činjenice da se radi o organizmima u razvoju s mekšim kostima i s manjom mišićnom masom, gotovo uvijek imaju teže tjelesne ozljede u odnosu na odrasle osobe.
Stoga je za roditelje važno slijediti jednostavne, a ipak tako važne savjete:
1. Naučite djecu osnovne pojmove i pravila ponašanja u prometu (cesta, nogostup, kolnik, zebra, semafor, sigurni načini prelaska ceste, kao i kretanja).
2. U početku pratite djecu u školu i pokažite im najsigurniji (a ne najkraći!) put od kuće do škole i upozorite ih na moguće opasnosti.
3. Upozorite djecu na način kretanja oko parkiranih vozila (djeca su često niža od vozila, te ih vozači teško uočavaju!).
4. U slučaju da dijete ide u školu tijekom smanjene vidljivosti (mrak, magla, rani jutarnji i kasniji popodnevni sati tijekom zime, jake oborine i sl.) odjenite dijete u svjetliju i/ili reflektirajuću odjeću (reflektirajući prsluci!, „mačje oči“ na školskim torbama, reflektirajuće trake na dječjoj odjeći i obući, itd.).
5. U slučaju padalina i vjetra, bolje je djetetu obući kišnu kabanicu, nego mu dati kišobran (dijetetu kišobran često smeta i smanjuje mu vidno polje).
6. Ako se radi o djetetu putniku (dijete koje putuje autobusom do škole) – objasnite mu pravila korištenja prijevoza, kao i način ulaska i izlaska iz autobusa, te mu pokažite sigurnu zonu – obilježen pješački prijelaz na kojem dijete može preći cestu kad izađe iz autobusa.
PREPORUKE ZA VOZAČE
Opasnosti svakodnevno vrebaju na cesti, stoga molimo vozače da se pridržavaju sljedećih savjeta:
1. SMANJITE BRZINU VOŽNJE!
• Uvijek se pridržavajte ograničenja brzine, osobito pozorni budite u naseljenim područjima, te u blizini dječjih vrtića i škola.
• Brzina je kritični čimbenik rizika za ozljeđivanje u prometu.
• Veća brzina znači veću mogućnost nastanka ozbiljnih ozljeda i smrti kod pješaka, biciklista i motociklista.
• Odrasli pješak ima 20%-tni rizik od smrti u slučaju udarca automobilom koji vozi brzinom manjom od 50 km/h.
• Odrasli pješak ima 60%-tni rizik od smrti u slučaju udarca automobilom koji vozi brzinom od 80 km/h.
2. KORISTITE KACIGU!
• Ozljede glave u biciklista i motociklista mogu se prevenirati nošenjem prikladnih kaciga.
3. NEMOJTE VOZITI POD UTJECAJEM ALKOHOLA!
• Konzumacija alkohola povećava rizik ne samo nastanka prometne nesreće, već i ozbiljnog ozljeđivanja i smrti u prometu.
• Mladi i netom položeni vozači koji voze pod utjecajem alkohola imaju ne samo povećan rizik nastanka prometne nesreće, već i ozbiljnog ozljeđivanja i smrti u prometu.
4. KORISTITE SIGURNOSNI POJAS!
• Korištenje sigurnosnog pojasa smanjuje rizik smrtnog ishoda vozača i suvozača u prometnoj nesreći za 45-50% , lakšeg ozljeđivanja za 20%, a težeg za 40%.
• Korištenje sigurnosnog pojasa smanjuje rizik za putnike na stražnjim sjedalima vozila za 25% kod fatalnog i ozbiljnog ozljeđivanja te 75% kod lakšeg ozljeđivanja.
5. KORISTITE AUTOSJEDALICE ZA DJECU!
• Sigurnosni pojasevi nisu dizajnirani za djecu!
• Koristiti dječje autosjedalice primjerene dobi, visini i težini djeteta!
• Važećim Zakonom o sigurnosti prometa na cestama u svezi autosjedalica u Hrvatskoj sva djeca visine do 150 cm moraju biti vezana u autosjedalici ili pomoćnom postolju.
• Važećim Zakonom o sigurnosti prometa na cestama na prednjem sjedalu automobila mogu samo sjediti djeca viša od 150 cm i vezana sigurnosnim pojasom.
• Dojenčad i djeca do navršene 1. godine života u autosjedalici imaju za 90% manji rizik smrtnog ishoda tijekom prometne nesreće od djece koja nisu smještena u autosjedalicu.
• Djeca u autosjedalici imaju gotovo 80% manji rizik teškog ozljeđivanja od djece koja su vezana sigurnosnim pojasom.
• Djeca u dobi 4-10 godina smještena u prikladne autosjedalice imaju 77% manji rizik ozljeđivanja tijekom prometne nesreće od one koja nisu.
6. AKO VOZITE NEMOJTE KORISTITI LIJEKOVE KOJI UTJEČU NA SPOSOBNOST VOŽNJE KAO NI LEGALNA/ILEGALNA PSIHOAKTIVNA SREDSTVA!
• Zabranjeno je i kažnjivo koristiti ilegalna psihoaktivna sredstva pri vožnji!
• Ne voziti pod utjecajem legalnih psihoaktivnih lijekova (npr. benzodiazepini, različiti analgetici i sl.) ili drugih lijekova koji umanjuju sposobnost vožnje!
• Uvijek pročitati uputu o lijeku- pozornost na dio koji se odnosi na sposobnost upravljanja vozilima.
7. SMANJITE DISTRAKCIJE/OMETANJA PRI VOŽNJI!
• Distrakcije/ometanja mogu biti vizualne (vidne), auditivne (slušne), manualne i kognitivne.
• Svaka pojedinačna distrakcija, a osobito kombinacija više njih, utječe na smanjivanje sposobnosti vožnje i povećava rizik izazivanja prometne nesreće.
• Distrakcije mogu produžiti potrebno vrijeme reakcije u vožnji (npr. pri kočenju), smanjiti sposobnost vožnje u prometnoj traci (iznenadna skretanja u druge prometne trake ili na pločnik) te smanjiti potreban razmak među vozilima.
• Nemojte koristiti mobitele tijekom vožnje!
• Nemojte tipkati tijekom vožnje!
• Koristite hands-free uređaje tijekom telefoniranja!
• Nemojte slušati preglasnu glazbu u vozilu!
• Nemojte se okretati prema suputnicima dok vozite!
• Nemojte jesti i piti tijekom vožnje!
8. POŠTUJTE PREDNOST PROLASKA PJEŠAKA, OSOBITO NA OBILJEŽENIM PJEŠAČKIM PRIJELAZIMA!
Mr. Ivana Bočina, dr. med., spec. javnog zdravstva
Odjel za epidemiologiju i prevenciju ozljeda
Literatura:
1. http://www.who.int/gho/road_safety/legislation/child_restraint/en/
2. http://www.who.int/gho/road_safety/mortality/traffic_deaths_distribution/en/
3. http://www.who.int/gho/road_safety/mortality/traffic_deaths_number/en/
4. http://www.who.int/violence_injury_prevention/road_safety_status/2015/en/
5. https://www.zakon.hr/z/78/Zakon-o-sigurnosti-prometa-na-cestama