Search

O učenju i mentalnim mapama

Kako organizirati učenje da u što kraćem roku i uz što manje muke naučimo što više?
Pri učenju se služimo pamćenjem, kojega dijelimo na osjetno, kratkoročno i dugoročno. Za proces učenja je najvažnije dugoročno pamćenje, kojemu pridonose redovitost i ustrajnost u radu. Vrlo je važno i ponavljanje, a korisnim se pokazalo kratko ponavljanje gradiva isti dan kad je u školi obrađena nova lekcija.

Sam proces pamćenja se odvija kroz nekoliko stadija:

  • Unošenje informacija uz početni napor da se iste zadrže.
  • Smišljeno ponavljanje najvažnijih informacija koje služi njihovom unošenju u skladište memorije.
  • U skladište memorije dodaju se nove informacije i procesom asocijacija se obogaćuju i sporije zaboravljaju.
  • Prisjećanje ili proces aktivacije tj. dozivanja u svijest onih informacija koje smo pohranili u memoriju. Ono može biti vizualno (dobro razvijeno vidno pamćenje), proceduralno (prisjećanje postupaka), prisjećanje nekih činjenica (važni datumi u povijesti) te automatsko (tablica množenja).

Problemi u učenju nastaju najčešće zbog stalnog odgađanja učenja, ali postoji i cijeli niz drugih razloga poput umora, nedostatka motiva i zadovoljstva u učenju, loše koncentracije, poteškoća u razumijevanju gradiva, učenja bez ponavljanja. Dodatni čimbenici koji negativno utječu na upamćivanje i pamćenje su ponavljanje neuspjeha, slabo prethodno znanje, anksioznost i depresija, neadekvatan način prezentiranja gradiva koje se usvaja, pretjerana izloženost i zauzetost mobitelima, televizijom, preglasnom glazbom, itd.

Kako poboljšati rezultate učenja?

Prije pristupanja učenju vrlo je važno odmoriti se, isključiti sve ometajuće uređaje i omogućiti mirno radno mjesto. Važno je početi učiti na vrijeme i s razumijevanjem, dijeleći gradivo u manje cjeline, uz izdvajanje važnih činjenica. Ne preporuča se učiti napamet. Gradivo naučeno s razumijevanjem treba ponavljati sam sebi postavljajući pitanja ili u ispitivanju s drugim. Preporuča se učiti na način kako se znanje provjerava na usmenim ispitivanjima. No, čak i u vrijeme najintenzivnijeg učenja treba odvojiti vremena za odmor, a dobro je ne zapostaviti i fizičku aktivnost, jer kretanje potiče izlučivanje tzv. hormona sreće koji upravljaju raspoloženjem.

S obzirom da se osobe razlikuju po sklonostima zapamćivanja, jer netko bolje pamti slušajući (npr. kod disleksije), a drugi vizualizirajući gradivo, poželjno je koristiti se stilom učenja koje najbolje odgovara pojedincu.

O mentalnim mapama

Jedan od prijedloga za učinkovitije učenje je izrada mentalnih mapa. Ona je vrhunski organizacijski alat za razmišljanje i uz to jednostavna za izradu. Omogućuje pohranu velikog broja informacija kojih se lakše prisjetit nego inače. Svim mentalnim mapama je zajedničko da se pri njihovoj izradi koristimo bojama, crtama, simbolima, riječima i slikama. Na taj način se dugi popisi suhoparnih  podataka mogu pretvoriti u živopisne, dojmljive i vrhunski organizirane dijagrame. Mentalna mapa se vrlo zgodno može usporediti s planom grada. Središte mape je poput gradskog središta i predstavlja ideju, glavne ulice koje vode od središta predstavljaju glavne misli, dok one sporedne ceste i ogranci manje važne misli u procesu razmišljanja. Posebne slike ili oblici mogu predstavljati gradske znamenitosti ili iznimno zanimljive zamisli.

 

Literatura:

  1. Predrag Zarevski. Psihologija pamćenja i učenja. 5. izdanje. Jastrebarsko: Naklada Slap, 2007.
  2. Tony Buzan. Kako izrađivati mentalne mape: najnoviji alat za razmišljanje koji će promijeniti vaš život. Zagreb: Veble commerce, 2004.

 

Podijeli na društvenim mrežama

Facebook
Twitter
LinkedIn
Logo ustanove

NASTAVNI ZAVOD ZA JAVNO ZDRAVSTVO SPLITSKO-DALMATINSKE ŽUPANIJE

Pregled privatnosti

Neophodni kolačići

Ovi kolačići omogućuju interakciju s uslugom ili internetskom lokacijom kako biste mogli pristupiti osnovnim značajkama za pružanje te usluge. Odnose se na zatraženu uslugu kao što je, npr. identifikator sesije trenutačnog posjeta. Ne spremaju informacije kojima se može identificirati korisnika.

Statistički kolačići

Ovi kolačići omogućuju prikupljanje podataka u agregiranom obliku bez identificiranja korisnika. Služe za praćenje ponašanja korisnika na internetskoj stranici u svrhu istraživanja tržišta i praćenja analitike. Navedeni uvidi omogućuju internetskoj stranici poboljšavanje sadržaja i razvijanje boljih značajki koje unaprjeđuju korisnički doživljaj.

Marketinški kolačići

Ovi kolačići omogućuju prikupljanje informacija o navikama i ponašanju korisnika na internetskoj stranici radi objavljivanja relevantnih oglasa za korisnika usklađenih s njegovim interesima. Također se mogu koristiti i za mjerenje učinkovitosti kampanja.