Diljem svijeta svake se godine 31. svibnja obilježava Svjetski dan nepušenja kao javnozdravstvena kampanja u cilju podizanja svijesti o štetnosti uporabe duhanskih proizvoda, kao i štetnim taktikama kojima nas izlaže duhanska industrija.
Ovogodišnji slogan glasi „Otkrijmo pravo lice: Razotkrivanje taktike industrije u vezi s duhanskim i nikotinskim proizvodima (engl. Unmasking the appeal: Exposing industry tactics on tobacco and nicotine products). Cilj mu je razotkrivanje strategija koje duhanska i nikotinska industrija koriste kako bi učinili svoje proizvode primamljivima, osobito mladima. Stoga Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) nastoji potaknuti osvješćivanje i zagovaranje snažnije politike prema zabrani okusa koji čine duhanske i nikotinske proizvode primamljivima i na taj način zaštititi javno zdravlje.
Unatoč značajnom napretku u globalnoj kontroli duhana, duhanska i nikotinska industrija nastavljaju prilagođavati strategije proizvodnje kako bi privikli i zadržali potrošače. Ovi napori osobito potkopavaju javno zdravlje i usmjereni su na ranjive skupine, posebice mlade. Uobičajene strategije uključuju:
- arome i dodatci: pojačavanje okusa i prikrivanje oštrine duhana kako bi se poboljšala njegova privlačnost;
- ciljani marketing: korištenje elegantnog dizajna, atraktivne ambalaže i digitalnih medijskih kampanja kako bi se štetni proizvodi prikazali kao dio glamura;
- obmanjujući dizajn proizvoda: stvaranje proizvoda koji nalikuju slatkišima ili igračkama, a koji izravno privlače djecu i adolescente.
Ove taktike ne samo da potiču početak uporabe, već i kompliciraju prestanak, te povećavaju rizik od ovisnoti i dugoročnih zdravstvenih posljedica.
Svjetski dan nepušenja 2025. predstavlja još jednu priliku za razotkrivanje strategija koje održavaju korištenje duhanskih i nikotinskih proizvoda, te da se ojača kolektivna predanost zdravim navikama i zdravijoj budućnosti.
Članak priredila:
Prim. mr. Ivana Bočina, dr. med., spec. javnog zdravstva
Služba za epidemiologiju NZJZ SDŽ