Tema ovogodišnjeg Svjetskog dana nepušenja glasi:
Zaštita mladih od manipulacije duhanske industrije i prevencija konzumiranja duhana i nikotina.
Slogan glasi: Tajna je razotkrivena!
Duhanska industrija već stoljećima koristi dobro promišljenu strategiju agresivnim pristupom potpomognuta izdašnim financijskim sredstvima kako bi duhan i ostali nikotinski proizvodi bili što privlačniji mlađoj populaciji. Utvrđeno je da duhanska industrija koristi proračunati pristup kako bi privukla novu generaciju korisnika duhanskih proizvoda, od dizajniranja proizvoda do marketinške kampanje s ciljem da milijune ljudi koji svake godine umiru od bolesti povezanih s pušenjem zamijeni novim konzumentima – onima iz populacije najmlađih.
Kao odgovor duhanskoj industriji na agresivnu marketinšku taktiku kojom privlači mlade i nove generacije korisnika nikotina, javnozdravstvena manifestacija Svjetski dan nepušenja 2020. uzvraća kontrakampanjom kako bi osnažila mlade ljude da se uključe u borbu protiv marketinške manipulacije duhanske industrije.
Globalna kampanja Svjetskog dana nepušenja 2020. bit će usmjerena na:
– razotkrivanje neistina i marketinških trikova koje u svojom kampanjama koriste duhanske i srodne industrije, pogotovo one usmjerene na populaciju mladih ljudi, a uključuje uvođenje novih artikala, privlačnih okusa i ostalih atraktivnih obilježja vezano uz cigarete;
– informiranje mladih ljudi o namjerama duhanske industrije koje nastoje uvući čitave sadašnje i buduće mlade generacije u krug korisnika duhanskih i nikotinskih proizvoda; te
– osnaživanje osoba koje imaju utjecaja na mlade generacije (iz svijeta pop-kulture, društvenih medija, u kući ili u učionici) da ih zaštite i obrane od pogubnih utjecaja, kao katalizatori promjena kroz sudjelovanje u borbi protiv duhanske industrije.
Kako duhanska i srodne industrije manipuliraju mladim osobama?
– Koristeći različite okuse za obogaćivanje cigareta kako bi bile privlačne mladim ljudima, kao što je okus višnje, žvakaće gume ili različitih slatkiša što potiče mlade da ih probaju, dok istovremeno podcjenjuju zdravstvene rizike i počinju s konzumacijom spomenutih proizvoda.
– Nastojeći da dizajn kutije cigareta bude dovoljno privlačan i jednostavan za nošenje, a pritom podsjeća na USB, kutiju slatkiša ili žvakaćih guma.
– Reklamiranjem proizvoda koji su “zdravije” alternative pušenju ili “s umanjenim štetnim djelovanjem na zdravlje” u odnosu na konvencionalne cigarete, bez ikakvih znanstvenih dokaza koji bi potkrijepili takve tvrdnje.
– Sponzorirajući poznate osobe ili osobe koje imaju utjecaja na mlade za promociju duhana i duhanskih proizvoda.
– Prodajom duhanskih proizvoda na različitim lokacijama koje posjećuju mladi kao što su trgovački centri uključujući postavljanje ovih proizvoda u neposrednoj blizini slatkiša, grickalica ili sokova.
– Prodajom cigareta te distribucijom besplatnih uzoraka vezanih uz duhanske proizvode, u pojedinačnim ili manjim pakiranjima u neposrednoj blizini škola, čime omogućuju da ti proizvodi budu jeftiniji i dostupniji djeci školskog uzrasta.
– Indirektnim reklamiranjem duhanskih proizvoda u filmovima i raznim društvenim mrežama.
– Postavljanjem automata za prodaju cigareta u blizinu mjesta koja posjećuju mladi, s cigaretama u slobodnoj prodaji, bez upozoravajućih oznaka na kutijama, ne poštujući zakonske odredbe kojima se zabranjuje prodaja duhanskih proizvoda osobama mlađim od 18 godina.
Poziv na djelovanje
Zaključak je kako ne smijemo dopustiti duhanskoj industriji da zatruje još jednu generaciju, pod krinkom slobode osobnog izbora, dok istovremeno ostvaruje neprekidan profit bez obzira na milijune ljudi koji svake godine sve to plaćaju svojim životima.
Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) apelira na mlađu populaciju da se suprostavi marketinškim zamkama i lažima duhanske industrije na način da zauvijek odbace njihove proizvode.
Prevela i prilagodila: Katja Matešan, prof.
Služba za javno zdravstvo i promicanje zdravija
Literatura:
https://www.who.int/news-room/campaigns/world-no-tobacco-day/world-no-tobacco-day-2020