Search

Svjetski dan moždanog udara 2025.

Svjetski dan moždanog udara obilježava se 29. listopada svake godine kako bi se naglasila ozbiljnost ovog stanja i visoka stopa obolijevanja, podigla svijest o prevenciji te osigurala bolja skrb i potpora oboljelima.

Tema ovogodišnje globalne kampanje glasi: „Svaka minuta je važna“ (engl. Every Minute Counts) što naglašava važnost brzog djelovanja kako bi se prepoznali znakovi moždanog udara i što prije zatražila medicinska pomoć. Svako odgađanje liječenja dovodi do većih i nepopravljivih oštećenja moždanih struktura, stoga je iznimno bitno osigurati pravodobnu i učinkovitu skrb.

Prema procjenama o globalnom bremenu bolesti iz 2021. moždani udar je drugi vodeći uzrok smrti (oko 7 miljuna smrti godišnje u svijetu) i treći vodeći uzrok smrti i invaliditeta zajedno – ako to izrazimo pokazateljem DALY (engl. Disability Adjusted Life Years – izgubljene godine života prilagođene invaliditetu) onda je to ukupno 160 milijuna DALY. Nova istraživanja pokazala su kako se u  razdoblju 1990.-2021. incidencija moždanog udara povećala za 70%, smrtni slučajevi od moždanog udara za 44%, a DALY na globalnoj razini za 32%,  pri čemu se većina navedenog odnosi na zemlje s niskom i srednjom razinom dohotka. Na globalnoj razini procijenjeni trošak moždanog udara iznosi više id 890 milijardi američkih dolara godišnje, a predviđa se da će se udvostručiti do 2050.

Jedan od vodećih rizičnih čimbenika za nastanak moždanog udara je visok krvni tlak, dok ostali čimbenici rizika uključuju pušenje, tjelesnu neaktivnost, nezdravu prehranu, konzumaciju alkohola, fibrilaciju atrija, povišenu razinu lipida u krvi, pretilost, genetsku predispoziciju, stres i depresiju. Osobe koje prežive moždani udar najčešće se suočavaju s određenim stupnjem tjelesnog invaliditeta, poteškoćama u komunikaciji, ali i socijalnim posljedicama poput gubitka posla, prihoda i društvene uključenosti.

Ključni simptomi moždanog udara su opušteno lice, slabost ruke s jedne strane i poteškoće u govoru (može biti nerazgovijetan ili besmislen). Također se mogu pojaviti promjene u vidnom polju, kao i gubitak ravnoteže, te vrtoglavica. Prepoznavanje znakova moždanog udara i traženje hitne medicinske pomoći može spasiti živote i poboljšati ishod za preživjele.

U engleskom jeziku za prepoznavanje znakova moždanog udara koristi se skraćenica FAST (engl. fast znači brzo), jer je ključno prepoznati znakove moždanog udara što brže, kako bi se pravodobno započelo liječenje.

F (egl. face, lice) – slabost lica: Može li se osoba nasmiješiti? Jesu li joj spušteni kut oka ili usta?

A (engl. arm, ruka) – slabost ruku: Može li osoba podići potpuno obje ruke i tako ih zadržati?

S (engl. speech, govor) – problemi s govorom: Govori li osoba razgovijetno i razumije li Vas?

T (engl. time, vrijeme) – vrijeme za nazvati hitnu pomoć (194 ili 112): ako uočite bilo koji  znak

Dostupnost liječenja, te brz i pravovremen pristup zdravstvenoj skrbi ne samo da spašava živote osoba pogođenih moždanim udarom, već i poboljšava njihov oporavak i umanjuje posljedice.

 

Članak priredila:

Prim. mr. Ivana Bočina, dr. med., spec, javnog zdravstva

Služba za epidemiologiju NZJZ SDŽ

 

Više o moždanom udaru možete doznati na poveznici: https://nzjz-split.hr/mozdani-udar-znakovi-lijecenje-prevencija/

Logo ustanove

NASTAVNI ZAVOD ZA JAVNO ZDRAVSTVO SPLITSKO-DALMATINSKE ŽUPANIJE

Pregled privatnosti

Neophodni kolačići

Ovi kolačići omogućuju interakciju s uslugom ili internetskom lokacijom kako biste mogli pristupiti osnovnim značajkama za pružanje te usluge. Odnose se na zatraženu uslugu kao što je, npr. identifikator sesije trenutačnog posjeta. Ne spremaju informacije kojima se može identificirati korisnika.

Statistički kolačići

Ovi kolačići omogućuju prikupljanje podataka u agregiranom obliku bez identificiranja korisnika. Služe za praćenje ponašanja korisnika na internetskoj stranici u svrhu istraživanja tržišta i praćenja analitike. Navedeni uvidi omogućuju internetskoj stranici poboljšavanje sadržaja i razvijanje boljih značajki koje unaprjeđuju korisnički doživljaj.

Marketinški kolačići

Ovi kolačići omogućuju prikupljanje informacija o navikama i ponašanju korisnika na internetskoj stranici radi objavljivanja relevantnih oglasa za korisnika usklađenih s njegovim interesima. Također se mogu koristiti i za mjerenje učinkovitosti kampanja.