Search

Sigurno u prometu

 Dolaskom proljeća i ljeta povećava se broj sudionika prometa – biciklista, motociklista i pješaka koji žele iskoristiti sve blagodati boljih vremenskih prilika. Posljedično raste i broj prometnih nesreća, uzrokovanih ne samo tehničkim nepravilnostima vozila, lošom infrastrukturom prometnica i nepridržavanjem prometnih propisa, već i određenim rizičnim čimbenicima koji spadaju u područje odgovornosti za zdravlje svakog od nas.

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) tijekom 2013. na globalnoj razini zabilježeno je ukupno 1.25 milijuna smrti u prometu, što ozljede u prometu čini jednim od vodećih uzroka smrti. Gotovo polovica tih smrti odnosila se na najugroženije skupine s manjkom zaštite – motocikliste, bicikliste i pješake. Većina smrti u prometu bilježi se u slabije i srednje-razvijenim zemljama gdje je ekonomski rast povezan s povećanom motorizacijom, a samim tim i s povećanim brojem ozljeda u prometu. Ozljede u prometu kao javnozdravstveni problem ujedno predstavljaju i problem razvoja – slabije i srednje-razvijene zemlje gube približno 3% BNP-a kao rezultat prometnih nesreća.

Iako su ozljede u prometu jedan od glavnih uzroka smrti u svijetu, one se mogu i predvidjeti i prevenirati. Dokazano je kako učinkovite intervencije mogu pridonijeti sigurnosti na cestama – zemlje koje su uspješno provele takve intervencije bilježe posljedično smanjivanje broja ozljeda i smrti u prometu. Širenjem takvih intervencija na globalnoj razini može se ostvariti golemi potencijal u spašavanju života i smanjivanju štete.

Prepoznajući ozljeđivanje u prometu kao javnozdravstveni i ekonomski problem, Glavna skupština Ujedinjenih naroda 2010. usvojila je rezoluciju te proglasila Decade of action for road safety (Deseteljće akcije za cestovnu sigurnost) u razdoblju 2011.-2020. Rezolucijom su pozvane sve zemlje članice na poduzimanje koraka u povećanju sigurnosti na cestama, a kao rezultat nadzora tih napora nastao je Global status report on road safety. Dosad su izdana tri takva izvješća, koja služe kao instrument procjene o tome što se dogodilo tijekom svakog trogodišnjeg razdoblja te koje su akcije najpotrebnije. Izvješće je također pokazalo kako je broj smrtno stradalih u prometnim nesrećama konstantan od 2007. unatoč porastu motorizacije na globalnoj razini, što sugerira učinkovitost preventivnih intervencija. Izvješće naglašava kako je situacija najgora u slabo-razvijenim zemljama u kojima je stopa smrtnosti u prometu više nego dvostruko veća od one u visoko-razvijenim zemljama,  te gdje postoji nesukladnost između broja smrti u prometu i njihove niže razine motorizacije. Dok Afrika ima najviše stope smrtnosti od ozljeda u prometu, europska regija ima najniže, osobito u visoko-razvijenim zemljama koje uspješno reduciraju broj smrti u prometu unatoč povećanju razine motorizacije.

Promjena ponašanja sudionika prometa predstavlja kritičnu komponentu holističkog  „sustava sigurnosti“ na prometnicama. Usvajanje i osnaživanje „dobrih“ zakona vrlo je učinkovito u promjeni ponašanja sudionika prometa i djeluje na ključne rizične čimbenike: brzinu vožnje, konzumaciju alkohola, nekorištenje kaciga, sigurnosnih pojaseva i dječjih autosjedalica. Ističe se kao je 17 zemalja (409 milijuna stanovnika, 5.7% svjetske populacije) koje su tijekom protekle tri godine donijele zakone u svezi jednog do svih pet navedenih rizičnih čimbenika umnogome doprinijelo smanjivanju globalne smrtnosti od ozljeda u prometu. Situacija je najviše poboljšana u području obvezne primjene sigurnosnih pojaseva putem zakonske regulative u čak 105 zemalja svijeta, koje predstavljaju 67% svjetske populacije. Osnaživanje donošenja takvih zakona ključno je u uspješnom smanjivanju ozljeđivanja u prometu. Ništa manje važno nije ni osiguravanje infrastrukture, kao i povećanje sigurnosti vozila. Prema navodima Global status report on road safety infrastruktura prometnica uglavnom je prilagođena vozačima, unatoč činjenici kako se čak 49% svih smrti u prometu bilježi kod pješaka, biciklista i motociklista. Realno, uspješno smanjivanje broja smrti u prometu dogodit će se tek onda kad se u projektiranju prometnica uzmu u obzir potrebe svih sudionika prometa. Također, dok se u visoko-razvijenim zemljama neprestano povećava sigurnost vozila, zabrinjava podatak kako gotovo polovica zemalja implementira tek minimum standarda u svezi sigurnosti vozila, koji se također odnose i na srednje-razvijene zemlje koje su ujedno i glavni proizvođači vozila.

Osim 1.25 milijuna smrti zbog ozljeda u prometu na globalnoj razini, ne smiju se zanemariti ni milijuni ozbiljno ozlijeđenih osoba koje žive s dugotrajnim posljedicama i različitim oblicima invaliditeta, a koje su nastale kao rezultat ozljeđivanja u prometu. U svijetu su ozljede u prometu glavni uzrok smrti među mladim osobama u dobi 15-29 godina.  Procjenjuje se kako će ozljede u prometu biti do 2030. deveti vodeći uzrok smrti svih dobnih skupina na globalnoj razini. Navedeni porast smrtnosti bit će osobito značajan u slabije i srednje-razvijenim zemljama gdje se očekuje povećana urbanizacija i motorizacija sukladno očekivanom ekonomskom rastu.

KAKO PREVENIRATI OZLJEDE U PROMETU?

1.    SMANJITI BRZINU VOŽNJE!
•    Brzina je kritični čimbenik rizika za ozljeđivanje u prometu.
•    Veća brzina znači veću mogućnost nastanka ozbiljnih ozljeda i smrti kod pješaka, biciklista i motociklista.
•    Odrasli pješak ima 20%-tni rizik od smrti u slučaju udarca automobilom koji vozi brzinom manjom od 50 km/h.
•    Odrasli pješak ima 60%-tni rizik od smrti u slučaju udarca automobilom koji vozi brzinom od 80 km/h.
•    Uvijek se pridržavati ograničenja brzine, osobita pozornost u naseljenim područjima, te u blizini dječjih vrtića i škola.

2.    KORISTITI ZAŠTITNU KACIGU!
•    Ozljede glave u biciklista i motociklista mogu se prevenirati nošenjem adekvatnih zaštitinih kaciga (integralne, modularne,offroad/cross i sl.).

3.    NE KONZUMIRATI ALKOHOL!
•    Konzumacija alkohola povećava rizik ne samo nastanka prometne nesreće, već i ozbiljnog ozljeđivanja i smrti u prometu.
•    Mladi i netom položeni vozači koji voze pod utjecajem alkohola imaju ne samo povećan rizik nastanka prometne nesreće, već i ozbiljnog ozljeđivanja i smrti u prometu.

4.    KORISTITI SIGURNOSNI POJAS!
•    Korištenje sigurnosnog pojasa smanjuje rizik smrtnog ishoda vozača i suvozača u prometnoj nesreći za 45-50% , lakšeg ozljeđivanja za 20%, a  težeg za 40%.
•    Korištenje sigurnosnog pojasa smanjuje rizik za putnike na stražnjim sjedalima vozila za 25% kod fatalnog i ozbiljnog ozljeđivanja te 75% kod lakšeg ozljeđivanja.

5.    KORISTITI PRIMJERENE AUTOSJEDALICE ZA DJECU!
•    Sigurnosni pojasevi nisu dizajnirani za djecu!
•    Koristiti dječje autosjedalice primjerene dobi, visini i težini djeteta!
•    Dojenčad i djeca do navršene 1. godine života u autosjedalici imaju za 90% manji rizik smrtnog ishoda tijekom prometne nesreće od djece koja nisu smještena u autosjedalicu.
•    Djeca u autosjedalici imaju gotovo 80% manji rizik teškog ozljeđivanja od djece koja su vezana sigurnosnim pojasom.
•    Djeca u dobi 4-10 godina smještena u prikladne autosjedalice imaju 77% manji rizik ozljeđivanja tijekom prometne nesreće od one koja nisu.
•    Važećim Zakonom o sigurnosti prometa na cestama u svezi autosjedalica u Hrvatskoj sva djeca visine do 150 cm moraju biti vezana u autosjedalici ili pomoćnom postolju.
•    Važećim Zakonom o sigurnosti prometa na cestama na prednjem sjedalu automobila mogu samo sjediti djeca viša od 150 cm i vezana sigurnosnim pojasom.

6.    NE KORISTITI LIJEKOVE KOJI UTJEČU NA SPOSOBNOST VOŽNJE KAO NI LEGALNA/ILEGALNA PSIHOAKTIVNA SREDSTVA!
•    Zabranjeno je i kažnjivo koristiti ilegalna psihoaktivna sredstva pri vožnji!
•    Ne voziti pod utjecajem legalnih psihoaktivnih lijekova (npr. benzodiazepini, različiti analgetici i sl.) ili drugih lijekova koji umanjuju sposobnost vožnje!
•    Uvijek pročitati uputu o lijeku- pozornost na dio koji se odnosi na sposobnost upravljanja vozilima.

7.    SMANJITI DISTRAKCIJE/OMETANJA PRI VOŽNJI!
•    Distrakcije/ometanja mogu biti vizualne (vidne), auditivne (slušne), manualne i kognitivne.
•    Svaka pojedinačna distrakcija, a osobito kombinacija više njih, utječe na smanjivanje sposobnosti vožnje i povećava rizik izazivanja prometne nesreće.
•    Distrakcije mogu produžiti potrebno vrijeme reakcije u vožnji (npr. pri kočenju), smanjiti sposobnost vožnje u prometnoj traci (iznenadna skretanja u druge prometne trake ili na pločnik) te smanjiti potreban razmak među vozilima.
•    Ne koristiti mobitele tijekom vožnje!
•    Ne tipkati tijekom vožnje!
•    Koristiti hands-free uređaje tijekom telefoniranja!
•    Ne slušati preglasnu glazbu u vozilu!
•    Ne okretati se prema suputnicima!
•    Ne jesti i ne piti tijekom vožnje!

Mr. Ivana Bočina, dr. med., spec. javnog zdravstva
Odjel za epidemiologiju i prevenciju ozljeda
Služba za epidemiologiju i prevenciju nezaraznih bolesti

Podijeli na društvenim mrežama

Facebook
Twitter
LinkedIn
Logo ustanove

NASTAVNI ZAVOD ZA JAVNO ZDRAVSTVO SPLITSKO-DALMATINSKE ŽUPANIJE

Pregled privatnosti

Neophodni kolačići

Ovi kolačići omogućuju interakciju s uslugom ili internetskom lokacijom kako biste mogli pristupiti osnovnim značajkama za pružanje te usluge. Odnose se na zatraženu uslugu kao što je, npr. identifikator sesije trenutačnog posjeta. Ne spremaju informacije kojima se može identificirati korisnika.

Statistički kolačići

Ovi kolačići omogućuju prikupljanje podataka u agregiranom obliku bez identificiranja korisnika. Služe za praćenje ponašanja korisnika na internetskoj stranici u svrhu istraživanja tržišta i praćenja analitike. Navedeni uvidi omogućuju internetskoj stranici poboljšavanje sadržaja i razvijanje boljih značajki koje unaprjeđuju korisnički doživljaj.

Marketinški kolačići

Ovi kolačići omogućuju prikupljanje informacija o navikama i ponašanju korisnika na internetskoj stranici radi objavljivanja relevantnih oglasa za korisnika usklađenih s njegovim interesima. Također se mogu koristiti i za mjerenje učinkovitosti kampanja.